SD Västervik sade nej till modulhus för asylsökande | Sverigedemokraterna i Västervik

SD Västervik sade nej till modulhus för asylsökande

Kommunstyrelsen 15 juni 2015

Samtliga andra partier i kommunstyrelsen gav vid sammanträdet den 15 juni klartecken till att Västerviks kommun ska sätta igång att bygga så kallade modulhus för asylsökande runtom i kommunen, den så kallade ”Västerviksmodellen”. Bara vi Sverigedemokrater röstade nej till detta och reserverade oss mot beslutet.
Modulhusen för asylsökande innebär att kommunen ska låta bygga bostäder särskilt avsedda för asylsökande, som sedan hyrs av Migrationsverket. Dessa modulhus, som ska vara flyttbara, placeras på olika platser i kommunen. Först ut är Ankarsrum, där ett ”informationsmöte” hålls den 16 juni, efter att beslutet redan är fattat. Man har nämligen inte frågat ortsborna vad de anser om att få ett nytt asylboende, utan väljer att genomföra detta rakt av, över huvudet på folk. Uppenbarligen var kommunledningen så rädd för svaren att man inte vågade fråga först.
Det har i argumentationen tidigare framställts som att dessa modulhus skulle ge ett mer ”kontrollerat mottagande”: att huvudsyftet skulle vara att Migrationsverket inte tecknar avtal med Bert Karlsson eller andra privata entreprenörer, då kommunen i så fall står helt utan möjlighet att påverka var boendena hamnar. Om detta nämns dock inte ett dyft i det tvåsidiga (!) beslutsunderlaget och ännu mindre finns något åtagande från Migrationsverket att inte samtidigt teckna avtal med privata entreprenörer.
Sverigedemokraternas uppfattning är därför, efter att vi nu äntligen fått se underlaget till denna omtalade ”Västerviksmodell”, att dessa nya modulhus endast kommer att öka på anläggandet av asylboenden i kommunen ännu mer än förut Ändå finns det inget som hindrar privata entreprenörer från att samtidigt teckna sina avtal med Migrationsverket om ännu fler asylboenden i Västerviks kommun.
Som vanligt är Sverigedemokraterna det enda parti som håller emot den hejdlösa och omåttliga invandringspolitik som samtliga andra partier i Västerviks kommun står bakom.